FAQs – Onderhoud, klachten en problemen oplossen

De vragen in de FAQ zijn bedoeld om de meest gestelde vragen te beantwoorden.

 

Antwoorden op vragen betreffende levering, retouren en defecten, kunnen wij alleen beantwoorden als het product bij ons is aangeschaft. Is het artikel niet via deze website gekocht? Dan raden wij aan om met de vraag betreffende levering, retouren en defecten naar de klantenservice van de (web)winkel te gaan waar het Vitamix artikel wel is aangeschaft.

1. Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.

Indien u een klacht heeft over onze producten of onze service, dan kunt u contact met ons opnemen via het contactformulier. U krijgt van ons binnen 14 dagen na ontvangst van uw klacht een inhoudelijke reactie.

Ben je niet tevreden met de afhandeling van jouw klacht? Dan kun je deze voorleggen aan de Geschillencommissie Thuiswinkel, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag (www.sgc.nl). Ook kun je jouw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie via het Europees ODR Platform. Hieronder treft u de link

https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=NL

Raadpleeg het garantiecertificaat of handleiding dat bij uw machine is geleverd voor specifieke informatie over uw garantie.

Als u hier niet uitkomt, kunt u contact opnemen met de klantenservice. Let op; dit geldt alleen wanneer het artikel is aangeschaft bij deze webwinkel.

Afhankelijk van het model dat u bezit, kunt u mogelijk een kopie van uw gebruikershandleiding downloaden. Sommige gebruikershandleidingen kunnen worden gedownload via de webshop bij het betreffende artikel. Als uw handleiding niet online beschikbaar is, neem dan contact op met de klantenservice om een exemplaar aan te vragen.

Alle motoren worden in de fabriek getest, maar intensief gebruik leidt tot verdere uitharding van de motorwikkelingen in nieuwe machines. Deze uitharding veroorzaakt een schroeilucht, maar dit is heel gewoon in motoren met een spoel. Deze geur verdwijnt snel na een paar keer gebruiken.

 

De motor van de Vitamix blender is voorzien van een automatisch bescherming tegen overbelasting, om oververhitting te voorkomen. Mocht de motor oververhit raken, dan kan dit ook een brandlucht geven.

Als dit gebeurt, schakel de stroom uit en wacht 45 minuten, zodat de machine kan afkoelen of resetten. Bij een hoge kamertemperatuur kan het resetten wat langer duren. U kunt de resettijd verkorten door de container van de basis te halen, de stekker van de machine uit het stopcontact te nemen en met een föhn op de koude stand lucht in het middelste deel aan de onderkant van de motor te blazen.

Het slijpende geluid kan erop wijzen dat de kogellager van de messen versleten is. Neem contact op met de klantenservice om dit probleem op te lossen.

De motor van de Vitamix is voorzien van een automatische bescherming tegen overbelasting om overhitting te voorkomen.

Wat te doen als de motor oververhit is:

Als dit gebeurt, schakel de stroom uit en wacht 45 minuten, zodat de machine kan afkoelen of resetten. Bij een hoge kamertemperatuur kan het resetten wat langer duren. U kunt de resettijd verkorten door de container van de basis te halen, de stekker van de machine uit het stopcontact te nemen en met een föhn op de koude stand lucht in het middelste deel aan de onderkant van de motor te blazen.

 

Neem contact op met de klantenservice als u uw machine nog steeds niet kunt starten.

De motor van de Vitamix is voorzien van een automatische bescherming tegen overbelasting om overhitting te voorkomen.

Wat te doen als de motor oververhit is:

Als dit gebeurt, schakel de stroom uit en wacht 45 minuten, zodat de machine kan afkoelen of resetten. Bij een hoge kamertemperatuur kan het resetten wat langer duren. U kunt de resettijd verkorten door de container van de basis te halen, de stekker van de machine uit het stopcontact te nemen en met een föhn op de koude stand lucht in het middelste deel aan de onderkant van de motor te blazen.

Neem contact op met de klantenservice als u uw machine nog steeds niet kunt starten.

Controleer je snelheid

De Vitamix-machine presteert het beste op hoge snelheid om voedsel te verpulveren en dikke mengsels te verwerken.

Controleer uw hoeveelheid

Het verwerken van gekookte aardappelen, gekookte rijst of gekookte bonen zorgt voor een zwaardere belasting van de machine dan normaal. U kunt overwegen om de hoeveelheid voedsel in de container met de helft te verminderen (afhankelijk van met hoeveel voedsel u bent begonnen) en eventueel een beetje vloeistof toe te voegen.

Volg de volgorde van ingrediënten

Wanneer u een recept van Vitamix volgt, moet u de ingrediënten in de aangegeven volgorde in de container doen. Als u uw eigen recept gebruikt, volg dan deze volgorde voor full-size containers: eerst vloeibare ingrediënten (water, sap, yoghurt), gevolgd door zachtere ingrediënten (tofu), dan sappiger fruit en groenten (druiven, komkommers), steviger fruit en groenten ( appels, wortelen), bevroren ingrediënten (bevroren bessen) en ten slotte ijs. Droge ingrediënten zoals eiwitpoeders moeten het ijs volgen.

Gebruik de tamper

Als ingrediënten niet vrij circuleren, kan de tamper worden gebruikt om de voedselstroom te verbeteren. Terwijl de machine draait en met het deksel stevig op zijn plaats, steek de tamper door de opening van de dekselplug en houd deze in een van de hoeken van de container. Als er een luchtzak rond het blad is, zal de tamper  de luchtzak vrijgeven en een continue stroom voedsel door de bladen creëren.

Als u merkt dat uw motor de messen niet meer draait, moet u de machine loskoppelen, de container van de motorbasis verwijderen en naar de aandrijf kijken (de plastic cirkel rond de metalen koppeling waar de container de basis raakt). De drive socket moet goed zijn bevestigd, maar kan vrij ronddraaien.

Neem contact op met de klantenservice als de aandrijf is gebarsten, stevig is bevestigd en niet kan worden verplaatst of gemakkelijk kan worden verwijderd.

De container beweegt een beetje op de motorvoet wanneer de machine wordt aangezet. Maar als uw motorvoet staat te wiebelen op het aanrecht, dan is er een probleem met de aandrijf  of met de rubberen voeten aan de onderkant van de machine. Neem contact op met de klantenservice.

Vet op of rond de machine kan erop duiden dat er te veel vet in de kogellager zit of dat de kogellager van de messen is versleten. Neem contact op met de klantenservice als het probleem aanhoudt.

De messen in de Vitamix containers hoeven nooit geslepen te worden. Het zijn hamermolenbladen, gemaakt om te verpulveren en niet om te snijden. Als u vermoedt dat de kwaliteit is veranderd, kan er een ander probleem zijn met de machine. Wij raden aan om contact op te nemen met de klantenservice.